Тільки у нас!

Доставка зібраного велосипеда до підїзду !*

*У Львові, Франківську та області.

Основні вузли велосипеда

Рама велосипеда

Одним з ключових конструктивних елементів велосипеда будь-якого типу є його рама. Рама з вилкою і колесами, в основному, визначають поведінку велосипеда в різних умовах. Протягом багатьох десятиліть зовнішній вигляд велосипеда практично не мінявся (багато в чому із-за регламентів УСИ). Рама велосипеда виготовлялася з восьми труб, ще три труби йшли на передню вилку. У останні 20 років у виготовленні рам відбулися істотні зміни. Спочатку з'явилися тріатлоністи, і це привело до буму нетрадиційних конструкцій шосейних рам, пізніше стали активно розвиватися гірські велосипеди.
Сучасні матеріали і технології дозволили розробити нові концепції велосипеда і широко використовувати амортизаційні вилки і задні незалежні підвіски (різних типів).

 

Матеріали велосипедних рам

Найбільш традиційний матеріал, використовуваний для виготовлення якісних рам , - леговані сталі, другий матеріал, який все більше і більше завойовує прихильність, - це різні сплави алюмінію. Дорогі велосипеди роблять з титану і карбонових волокон. У недорогих велосипедах, наприклад, дорожніх, як і раніше використовуються недорогі сталі.

 

Якісні труби для рам виробляють лише декілька фірм в світі, такі як Reynolds, Columbus, Ritchey. Ці труби розробляються з урахуванням розподілу навантаження у велосипеді. Хорошу раму можна зробити з будь-якого з чотирьох основних типів матеріалів, все питання в тому, які технології використовуються і скільки це коштуватиме. Також важливі традиції фірми-розробника. Але деякі загальні моменти можна виділити.

Легована сталь (зазвичай хромомолібден)
Цей матеріал найбільш відомий і широко використовуваний. Останнім часом він поступається своїми позиціями алюмінію, проте це багато в чому пов'язано не з якістю рам з цих матеріалів, а із співвідношенням ціна/якість. Як правило, говорять про те, що цей матеріал дешевий і поширений, має високу надійність і гнучкість, важчий, ніж алюміній і схильний (при неакуратному догляді) до іржі. Йдеться про середній, найбільш поширеному варіант таких рам. Фірми, що займають лідируючі позиції у виробництві рам і труб для них, досягають виняткових результатів і можуть зробити раму на будь-який смак.
Проблема полягає в тому, що для отримання таких результатів доводиться застосовувати дорогі операції.

.

При роботі з легованими сталямі використовуються два основні методи кріплення труб: зварка і паяння. У разі зварки труби спеціальним чином зварюються в стик. У разі паяння труби заходять один в одного (або використовуються спеціальні муфти). Вважається, що паяння дозволяє отримати більшу жорсткість, стійкість до коливань і міцність на розрив при тій же вазі. Історично були розвиненіші паяні рами, оскільки паяння дозволяло при необхідності провести заміну вузла в дорогій рамі.

Алюміній
Рами з алюмінію відрізняє трохи більша ціна і менша вага, чим рами з легованої сталі, висока жорсткість, стійкість до іржі. Існує два основних типи кріплення алюмінієвих труб: зварка і склеювання, останнім часом стала також з'являтися і паяння алюмінієвих сплавів. Є думка, що склеювання недостатньо надійна, хоча ніяких серйозних підтверджень цьому не немає, і з урахуванням того, що серйозні виробники дають довічну гарантію на раму (зазвичай для першого власника), це навряд чи може створити проблеми. Одна з проблем алюмінієвих рам - це накопичувана втомна напруга, що може позначитися при тривалому інтенсивному використанні (йдеться про роки).
Останнім часом стали з'являтися варіанти сплавів, багато в чому позбавлені цього недоліку. Також у алюмінію достатньо великі залишкові деформації.

.

Титан
Особливість цього матеріалу - вища вартість (останнім часом, правда, є тенденція до здешевлення), висока надійність, маленька вага, пружність, малі залишкові деформації. Високоякісні титанові рами випускає декілька вітчизняних виробників, їх використовують найвідоміші світові виробники велосипедів.

Карбон
Висока ціна, велика міцність і пружність, стійкість до силових дій в одному напрямі. Останнім часом стали з'являтися і композитні рами, коли на тонку титанову основу нарощується шар карбону. Подібна конструкція володіє властивостями обох конструкційних матеріалів, компенсуючи їх недоліки, правда при збільшенні ціни.

 

Геометрія велосипедних рам

 

Геометрія рами в основному і визначає тип велосипеда, при розробці рам виробники максимально враховують передбачувані умови експлуатації. При виготовленні рам на замовлення для велосипедистів враховуються такі параметри як ріст, довжина рук і ніг, а також особливості педалювання, і це з урахуванням жорстких регламентів і традиційних конструкцій велосипедів для шосейних гонок. На схемі ви можете побачити основні елементи геометрії велосипеда класичної конструкції. До цих елементів також відноситься відстань від землі до верхньої горизонтальної труби (stand-over), при виборі "свого" розміру рами це ключовий параметр.
При розробці рам виробники враховують особливості експлуатації, і вам досить вибрати тип велосипеда і розмір рами під себе. Як приклад можна розглянути, як відрізняється база (wheel-base, розмір G на схемі). Мінімальна база у шосейних велосипедів, за рахунок цього вони дуже маневренні і динамічні, у турінгов і гібридів вона найбільша (відмінності зазвичай в 5-7 см, при однаковій висоті), за рахунок цього такі велосипеди дуже добре поводяться на нерівній дорозі.

.

Останнім часом використання сучасних матеріалів дозволило відійти від традиційних варіантів геометрії, проте суть конструкції залишилася тою самою.

Для жіночих велосипедів використовується відкрита жіноча рама, вона дуже зручна, але не дозволяє забезпечити високу жорсткість і надійність без істотного збільшення ваги, тому використовується тільки у велосипедах туристичного рівня. Також з урахуванням особливостей пропорцій тіла жінок випускаються і традиційні рами. Такі рами є у моделей з індексом WSD у Trek, від чоловічих варіантів їх відрізняє коротша верхня труба і змінені кути нахилу підсідельної і рульових труб.

 

Вилки амортизаційні

 

Амортизаційні вилки, що випускаються фірмами, дуже різноманітні. Технічні рішення, застосовані у них, також дуже різноманітні. Для того, щоб достатньо детально показати, типи і види вилок довелося б привести дані каталогів найбільших виробників, таких як: Marzocchi, Manitou, HeadShok (Cannondale), RockShox, RST. В рамках даної статті це неможливо. Тобто залишається дати тільки найзагальніші рекомендації.

Перш за все, мені хотілося б відзначити, що хороша вилка не може коштувати дешево, тобто покупка бюджетного велосипеда з амортизаційною вилкою, як правило, не виправдана. Якщо ви обмежені в засобах, вам швидше за все має сенс купити велосипед з жорсткою вилкою. Пізніше можна буде купити вилку окремо (перед покупкою велосипеда має сенс уточнити, чи можлива установка амортизаційної вилки на ваш велосипед).

За типом використання вилки діляться на вилки для MTB (різних типів), для hybrid'ов. Фірма Cannondale також випускає їх і для шосейних і туристських велосипедів. Залежно від типу вилки відрізняються вагою, робочим ходом і т.п. При покупці має сенс довіряти фірмі виробникові, в інструкціях або каталогах приводиться достатньо повна інформація, яка допоможе вам зробити вибір.

При виборі має сенс уточнити наступні речі, по-перше, що є робочим матеріалом (за рахунок чого відбувається амортизація). Тут можливі наступні основні варіанти і їх комбінації - еластомер, пружини, пневматика або рідинні (наприклад масляні) амортизатори. Від типу робочого матеріалу багато в чому залежать умови експлуатації, наприклад чи можна використовувати вилку взимку, якие технічне обслуговування треба проводити. По-друге, дуже важливі можливості регулювання амортизаційної вилки, настройки для велосипедистів вагою 60 або 100 кг сильно відрізняються, і в деяких випадках вам може знадобитися докупити додаткові аксесуари, яких може не бути у продажу.
До цього пункту примикає можливість модифікації (upgrade), проте врахуйте, що в наших умовах не завжди можливо зробити те, що рекомендує виробник. По-третє, багато вилок мають можливість відключення амортизації, що часто дуже корисно.

.

Якщо ви цікавитеся повнопідвісковими велосипедами, то ці рекомендації також багато в чому відносяться і до задньої підвіски. Ще раз повторимося, що треба довіряти виробникові, вони діють в умовах жорсткої конкуренції і не зацікавлені в обмані.

 

Колеса велосипедні

 

Говорити про колесо в цілому не зовсім коректно, в загальному випадку колесо складається з обода, втулки, спиць і покришки з камерою. Навіть така на перший погляд неістотна річ як ніпель (за допомогою яких спиці з'єднуються з ободом) сильно впливає на функціональність колеса. Хороше колесо - це колесо, зібране з відмінних компонентів. Іноді деякі компоненти відсутні або суміщені. Наприклад, у відмінних карбонових колесах фірми Spinegry традиційних спиць немає. Колеса які ви використовуватимете є - одиним з найбільш важливих параметрів велосипеда, багато в чому саме колеса і визначають тип велосипеда. Одна і та ж рама з різними колесами веде собі принципово по різному.
По рамі часто непросто визначити, що за велосипед перед вами, наприклад, гібриди по багатьом параметрам дуже схожі на MTB для неагресивної їзди.

.

По колесах первинна класифікація дуже проста, якщо у велосипеда широкі колеса діаметром 26 дюймів, то перед вами - MTB, якщо колеса діаметром 700 мм, то перед вами - дорожній або шосейний велосипед (інші розміри (діаметри) що поширені набагато менше за цих два типи). Діаметр коліс, при інших рівних, визначає його швидкісні характеристики, чим він більший, тим легше їхати швидше. Ширина коліс визначає його прохідність і також швидкісні характеристики. Чим колеса ширші, тим більше прохідність і тим гірше швидкісні характеристик (із-за слабкішого накачування, тертя і ваги).
Дуже важливий параметр - щільність накачування коліс, якщо однотрубки накачують до 10-12 атмосфер, клінчера (700x28) - до 6-8 атмосфер, то колеса для MTB зазвичай - від 3 до 5 атмосфер. Чим щільніше колесо накачаге, тим менше енергії витрачається на продавлювання колеса (тертя кочення) і більше енергії йде на рух вперед.

.

Спиці необхідні для додання колесу пружності і міцності. В даний час найбільш поширені колеса, зібрані на 32 спицях. 36 спиць використовуються, коли потрібна підвищена надійність і міцність без сильного обмеження по вазі (наприклад, в touring'ах) та іноді у велосипедах початкового рівня. В принципі бувають конструкції і на 40 спиць. Менше спиць використовують, як правило, в дорогих велосипедах, наприклад, для гоночних шосейних велосипедів іноді використовують варіант з 14 спицями спереду і 16 ззаду.
Також на характеристики колеса (міцність, пружність, жорсткість) впливає малюнок збірки, якщо раніше колесо збирали так, що кожна спиця перетинала три інших (збірка в "три хрести"), то зараз використовується варіант збірки як з двома перетинами, так і варіант "сонечко" (взагалі без перетинів), або комбіновані варіанти.

.

 

Резина/Шины (покришки)

 

Один і той же велосипед з різними шинами веде собі принципово по разному. Шини випускаються для будь-яких погодних, рельєфних умов, для велосипедистів різної підготовки. Вибір правильної гуми для кожної поїздки істотно полегшить вам рух. Поставивши колючкувату широку гуму (700x40) на гібрид ви наблизите поведінку велосипеда на дорозі до поведінки MTB, поставивши вузькі клінчера (700x28), ви наблизите його поведінку до шосейного велосипеда. У разі MTB гладка гума типу слік (slick) і полу-слік полегшить ваш рух по хорошій дорозі з твердим покриттям. Функції переднього і заднього колеса на велосипеді відрізняються, тому часто на них використовуються різні покришки.
Також слід врахувати, що зараз в ході два варіанти ніпеля для накачування камер, Presto (велоніппель, французький ніпель) і Schraeder (автоніпель). Для деяких ободів потрібний подовжений ніпель. Відповідно, обода бувають двох типів, і при покупці камери для вашого велосипеда слід враховувати тип використовуваного ніпеля.

.

 

Сідло велосипеда 

 

Випускається декілька основних типів сивів, по-перше, це сідла для гонок, по-друге, це сідла для тривалих поїздок, використовуються наприклад в touring'ах, по-третє, це сідла для комфортного катання. Сідла - річ спеціалізована, для різних типів катання вони разниє. Також важливо, щоб сідло підходило особисто вам, тобто будь-який дискомфорт повинен бути виключений, і якщо ви не можете набудувати сідло, то краще за нього замінити. Для жінок випускаються спеціальні сідла що враховують їх анатомію.

 

Руль велосиеда

 

В даний час на велосипедах використовуються три основні типи керма. Перший варіант - це традиційний "руль-рога" (кермо з перепадом), він використовується на гоночних і туристських велосипедах. Для руху по дорогах він має декілька дуже серйозних переваг. Основне з них те, що він дозволяє варіювати посадку на велосипеді, тобто, тримаючи кермо у різних місцях, ви можете їхати як в агресивній низькій посадці, так і в спокійній верхній. Також дуже зручні у використаггі з таким кермом комбіновані ручки гальм і перемикачів.
Другий варіант керма - це плоске кермо, воно використовується на MTB і дорожніх велосипедах, таке кермо поступається керму з перепадом при русі по дорозі, проте воно дозволяє краще маневрувати в складних умовах. Для того, щоб мати можливість варіювати посадку, на таке кермо можна встановити роги. Третій варіант керма - висхідне кермо, воно зазвичай встановлюється на утилітарних або дорожніх велосипедах. Рідко використовується варіант - "тріатлонне кермо" з "рогами", направленими вперед і небагато вгору, і м'якими підлокітниками. Використовується тріатлоністами і на шосейних гонках з роздільним стартом.

.

 

Навішування/устаткування

 

Устаткування, яким комплектується велосипед, весь час удосконалюється, моделі оновлюються щороку. Основні елементи оснащення велосипеда включають: передній і задній перемикач з ручками перемикачів, гальма з ручками гальм, передня і задня втулки, касету (задні зірки), передні зірки, ланцюг, шатуни, педалі, підсідельний штир, рульову колонку. У 1998 році фірма Shimano пропонувала три основні підтипи своїх виробів. Кожен підтип у свою чергу складається з декількох повних лінійок (груп) компонентів.

Перший підтип - це старші компоненти для MTB, вони зазвичай використовуються в дорогих велосипедах для екстриму/спорту. Зверху-вниз це XTR, Deore XT, Deore LX, STX-RC.

Другий підтип - це компоненти середнього класу для MTB, використовуються у велосипедах для відпочинку (MTB, hybrid). Це STX, Alivio, ACERA-X, Altus.

Третій - це велика група використовуються в шосейних велосипедах, це Dura-Ace, Ultegra, 105SC, RX100, RSX, 300EX.

Особливості кожної з цих груп пов'язані з умовами експлуатації. Так гірські групи повинні безвідмовно функціонувати в найскладніших умовах, повинні мати надійні гальма, великий діапазон передавальних чисел. Для утилитарных/туристичних велосипедів фірмою Shimano випускається група початкового рівня Tourney (Tourney 30/22/15/05). Пропонується група для дітей - MJII. Для велосипедів класу BMX випускаються компоненти серії SHIMANODX. Для заміського туризму випускається група Nexave, в якій крім звичайних гальм пропонуються роллерні. Група Nexus містить 4/7 швидкісну задню втулку, особливо зручну в міських велосипедах.

Підходи до комплектації велосипедів дуже разниє. Іноді на велосипед ставиться все устаткування однієї групи. Іноді використовується декілька різних груп, наприклад ставляться все навішування Deore XT, а гальма і задній перемикач XTR. Такий підхід дозволяє оптимізувати ціну велосипеда. У деяких спеціальних випадках можуть комбінуватися шосейні і гірські групи. Можливо також використання компонентів різних фірм. Якщо ви збираєтеся самі займатися комплектацією вашого велосипеда, то при покупці компонентів треба враховувати сумісність різних частин, подібна інформація міститься наприклад в каталозі фірми Shimano.

 

Перемикачі велосипеда

 

Для того, щоб мати можливість пристосуватися до різноманітних умов руху (рельєфу, вітру і т.п.), більшість сучасних велосипедів мають пристрою перемикання передач. Вони дозволяють змінювати співвідношення між зусиллями, що додаються, і швидкістю.

Найбільш поширені перемикачі перекидають ланцюг між зірками. Цей тип перемикачів був запропонований фірмою Campagnolo на початку 50'ых років. Передній перемикач перекидає ланцюг між двома або трьома шестернями. Три шестерні використовуються у MTB або hybrid, шосейні велосипеди можуть мати як дві, так і три шестерні. Задній перемикач перекидає ланцюг між 6-9 шестернями. За наявності фіксуючого механізму (розташованого в ручках), перемикання відбувається з характерними клацаннями і кожному положенню перемикача відповідає конкретна шестерня, це робить перемикання чіткішим.
Перемикачі, що не мають фіксуючого механізму, називаються фрикційними. Як правило, з сучасними задніми перемикачами використовується фіксуючий механізм, у разі переднього - це залежить від типу групи.

.

 

Ручки перемикачів (манетки)

 

В шосейних групах ручки перемикачів і гальм встановлюються на "руль-рога". Зараз використовується три типи перемикачів.

Перший - це dual-control (іноді їх називають ручки-автомати). Мабуть, це найбільш зручний тип перемикачів, в цьому випадку ручка перемикача швидкостей суміщена з ручкою гальм, підтягання здійснюється бічним натисненням на ручку гальм, скидання - за допомогою спеціального важеля.

Другий тип - це традиційний перемикач, що встановлюється на верхню трубу рами.

Третій тип - це bar-end перемикач, він встановлюється на кінець кермо (кріпиться в торець), перемикачі цього типу часто використовується у велосипедах з складними умовами експлуатації, наприклад, в touring'ах.

В гірських групах використовується два основні типи ручок перемикачів.

Перший варіант - це манетки (використовувані в системі Rapidfire від Shimano), ручки мають два важелі, один для руху ланцюга з великих зірок на менші, другою - в інший бік. Перемикання здійснюється за допомогою пальців (зазвичай великого і вказівного). У них використовуються оптичні індикатори швидкості.

Другий варіант - це грип-шифт (Grip-Shift від фірми SRAM), перемикач виглядає як обрезіненноє кільце, одягнене на кермо (приблизно як ручки на мотоциклах), перемикання здійснюється його обертанням (як правило, для перемикання на велику зірку - вперед, меншу - назад). Іноді ще використовуються перемикачі типа Top Mounts, з одним важелем.

В міських велосипедах часто використовуються перемикачі, механізм яких розташований в барабані задньої втулки, наприклад, група Nexus Shimano має 4 і 7 швидкісну втулку.

 

Система приводу

 

Система приводу велосипеда складається з набору передніх і задніх шестерень ("кранксет") разом з ланцюгом, шатунами і кареткою. За допомогою цієї системи здійснюється передача м'язових зусиль ніг в обертання коліс. Саме завдяки цій системі ви можете ефективно пересуватися на велосипеді в самих різних умовах.

Дві або три передні зірки конструктивно об'єднано з шатунами. Така конструкція використовує змінні зірки і дозволяє міняти їх на ваш розсуд. Проте така конструкція не уніфікована, різні виробники дотримуються різних стандартів і при покупці зірок для заміни треба це враховувати. Наприклад фірма Shimano використовує два основні варіанти кріплення - 4arm і 5arm (чотири і пяті-лапку). У гірських групах використовується три зірки спереду, як правило 42(46,44) /32(34,36) /22(24,26), в шосейних дві - 53(52) /39(42) або три зірки - 52/42/30.

Шатуни розрізняються за способом кріплення до осі, як правило, зараз використовується "беськлінові" шатуни які кріпляться до квадратної осі. Каретка зазвичай виконується у вигляді герметичного картріджа, що спрощує обслуговування (яке фактично не потрібне) і заміну.

На сучасних велосипедах зазвичай використовується від 6 до 9 шестерень ззаду, їх завданням це передача зусиль педалювання до заднього колеса. Конструктивно задні шестерні об'єднані в єдиний блок, званий касетою, яка у свою чергу з'єднується з втулкою. Якщо вас чомусь не влаштовує набір шестерень в касеті, то ви можете без проблем замінити касету (проте треба враховувати сумісність, способів кріплення касети до втулки існує декілька). Касету можна підібрати для будь-яких умов. Як правило касети гірських груп містять шестерінки від 11(12) до 30(32), шосейних груп від 11(12/13/14) до 21(23/25/27).

 

Гальма велосипедні

 

Гірські велосипеди експлуатуються в умовах, що пред'являють особливі вимоги до гальм. Найдовше використовуються гальма консольного типу, іноді їх ще називають гальмами з центральною тягою (Cantilever).

сучасніші - це векторні гальма (V-brake, direct pull), гальма з прямою тягою, такі гальма забезпечують кращі умови гальмування, за рахунок сильнішого притиску колодок (із-за більшого важеля гальмування) і їх паралельного сходу (у найбільш просунутих моделях).

В гальмах з центральною тягою робочий кінець троса переміщається перпендикулярно лінії руху гальмівних колодок. У гальмах з прямою тягою - паралельно. При цьому зусилля від троса в V-brake передається безпосередньо на важелі (пряма тяга). А у гальм з центральною тягою зусилля передається через дві коротка проміжна тяга.

Відмінність шосейних гальм від гірських в тому, що важелі мають одну загальну центральну вісь, на відміну від двох (лівою і правою) осей гірських гальм. Тому вони називаються кліщовими. Вони також бувають з прямою і центральною тягою.

Разом з достатньо традиційними, використовуються гідравлічні і дискові гальма. Гідравлічні гальма багато в чому схожі на описані вище гальма, їх особливістю є те, що зусилля передається не за допомогою тросів, а за допомогою рідини (у трубках). Це дозволяє мати якісно інший контроль за велосипедом за рахунок збільшення чутливості і зусилля притиску. Наприклад подібні гальма випускає фірма Magura. Дискові гальма поєднуються з втулкою, і діють також, як гальма в мотоциклах і автомобілях. Вони забезпечує принципово інший контроль в порівнянні з гальмами, що використовують притискні колодки, причому в будь-яких умовах (наприклад взимку).
Дискові гальма також бувають або чисто гідравлічними або комбінованими. Подібні гальма випускаються, наприклад, фірмою Hayes.

.

 

Педалі велосипеда

 

Звичайні педалі підходять практично до будь-якого велосипеда. Для ефективнішого педалювання необхідно використовувати або тукліпси (пристрій з пластика або шкіри для фіксації взуття в педалях), або контактні педалі. В даний час орієнтуватися на тукліпси не доцільно, краще відразу звикати до контактних педалей. Контактні педалі сполучають велотуфлі з педалями за допомогою спеціального пристрою (замку). Після вставання на педалі вони защипуються з характерним клацанням, для роз'єднання досить зробити рух п'ятою убік або убік-вгору. Контактні педалі дозволяють регулювати зусилля відстібання, що полегшить звикання до них.
Зараз є три основні типи контактних педалей - Spd, Look і Time. Якщо Spd і Time використовуються як з гірськими, так і з шосейними велосипедами, то Look, як правило, тільки з шосейними. Найбільше розповсюдження останнім часом отримує система Spd, пропонована Shimano.

.

Саме вона зробила контактні педалі доступними для любителів.

Часто людей лякає те, що у разі використання контактних педалей вони фактично пристебнуті до велосипеда, насправді автоматика контактних педалей надійна, і у разі падіння вони відстібаються. Також має сенс враховувати, що при їзді в контактних педалях ви отримуєте принципово інший рівень контролю за велосипедом і за рахунок цього підвищується безпека. Природно, не дивлячись на зручність контактних педалей, вам доведеться витратити якийсь час перед тим, як ви відчуватимете себе в них упевнено.

Джерело: allbikes.ru

Читати 1233 разів

Останні переглянуті

Контакти

tel (+38) 098-19-08-321 kievstar
 

Email: velolviv_zkaz@ukr.net

Top